lunes, 28 de noviembre de 2011

Orientacions que dóna el Departament sobre les TIC



Els dies abans de començar el període de pràctiques vam estar mirant les orientacions que dóna el Departament d'Ensenyament en relació a les Tic a l'escola. Per poder veure quines orientacions vam estar mirant dos documents, per una banda el llibre "La competència digital a l'educació primària" del Miguel Àngel Prats, on també hi ha l'enllaç amb un part del llibre. Per una altra banda també hem utilitzat el pla TAC del centre, on aquí deixo l'enllaç.

Els blocs de continguts del currículum de primària són: alfabetització tecnològica, eines comunicatives, ús de la tecnologia per aprendre (TAC), cerca i selecció de la informació i edició i publicació.
Per determinar els factors que determinen la tecnologia en un centre educatiu hi ha una sèrie de barreres de primer i segon ordre. Les barreres de primer odre són:
- El grau d’accés als ordinadors, connexions i programari.
- La disponibilitat de temps per planificar i preparar les activitats instructives amb les tecnologies.
- El grau d'adequació del suport tècnic i administratiu que el professorat rep per dur a terme aquestes tasques.
Les barreres de segon ordre són:
- L'ensenyament - aprenentatge
- Al paper que han de jugar les tecnologies en el procés educatiu
- El tipus de pràctiques metodològiques que s'adopten.
Aquestes barreres mostren la inclusió de les tecnologies a l'escola, on les de primer ordre són més operatives i les de segon ordre més metodològiques.
És important destacar que per poder aplicar d'una manera adequada les tic les aules, és molt important que juga el mestre, ja que cal que mostri interès i iniciativa per poder utilitzar altres recursos a través de les tic.
També posen alguns exemples de continguts que hi ha per poder treballar com per exemple:
  • Materials de consulta
  • Exercicis: per exemple a través de la pàgina web posar un llistat de recursos per fer de totes les matèries, com és el cas de la meva escola de pràctiques, aquí us deixo l'enllaç.
  • Creació i treball intel·lectual
  • Simulacions
  • Projectes de col·laboració
  • Webquest i les caçeres del tresor: són metodologies de construcció del coneixement, tant per treballar les diferents àrees, com per poder desenvolupar la competència digital.
  • Llibre de text digital
Altres aspectes a tenir en compte són: la llicència d’ús del programari, tenir en compte els drets d’autoria i accessibilitat als materials digitals publicats per el centre, pàgina web adaptada (Pla Identificació Visual Gencat), la aplicació del dret de protecció de dades i els valors que se’n desprenen.

0 comentarios:

Publicar un comentario

 
Copyright 2009 Diari d'una mestra. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemesfree