domingo, 27 de diciembre de 2009

Articles procés comunicatiu per l'examen


Per l'examen de Comunicació oral, escrita i digital hem d'escollir un dels set articles del procés comunicatiu, fer una síntesis i relacionar-ho amb el contingut de l'assignatura. (TORRALBA, F. 2006. L'art de saber escoltar. Barcelona: Pagès Ed. ). Després d'haver llegit tots els articles he decidit fer el d'escoltar i sentir, perquè a part de ser el que més m'ha agrada't, crec que és molt important ensenyar a escoltar als infants a l'escola. Escoltar és molt important i està molt poc valorat, s'hauria de donar més importància aquest fet.

Primer hauríem de definir què és escoltar i sentir. Podem dir que escoltar és un acte intencional que el seu objectiu és comprendre a l'altre, decidim que volem escoltar a qui, l'escolta ve precedida per un desig i és selectiva. En canvi sentir és un acte no intencional, vol dir percebre un so i no podem decidir que sentir. Per tant, escoltar no és sentir, mentre que no decidim sentir, si podem decidir escoltar.

L'escolta exigeix una preparació de l'ànima, una predisposició, a més a més, ningú no et pot obligar escoltar, és a dir, l'escolta és un dels actes més lliures que pot realitzar la persona. Quan escoltem intentem entendre les raons de l'altre, això no significa que compartim les seves raons, però si cal que ens esforcem per entendre el que diu. Un factor molt important és que escoltar implica humilitat, perquè quan escoltem ens exposem a descobrir que no estem a la veritat i per tant no tenim raó.

Un altre punt molt important, és que l'acció educativa ha subestimat el valor de l'escolta, a que no ens han ensenyat a escoltar. L'escola s'ha centrat en l'acte de parlar i ha subestimat el valor que pot tenir l'escolta, i s'hauria d'exercitar igual o més que la parla. És a dir, s'hauria d'ensenyar als infants a escolar, a saber concentrar-se, a donar voltes a les idees. Ensenyar a escoltar hauria de ser anterior a ensenyar qualsevol altre matèria, perquè sense saber escoltar no es pot transmetre res.

Ho podem relacionar amb les quatre habilitats lingüístiques: llegir, escriure, parlar i escoltar. Totes quatre habilitats són molt importants, però avui en dia dins de la societat i de l'escola se li dóna més valor a parlar, llegir i escriure. Des de petits, ja comencen a fer lectoescriptura, ... Però realment si pensem, algú ensenya els infants a saber escoltar? Podem veure que escoltar demana una sèrie de punts:
- Un paper actiu i participatiu.
- Un respecte per l'emissor i les seves idees.
- Ser objectiu per intentar entendre el que diu l'altre.
- A més a més un bon oient sap descobrir els objectius i proposits de l'orador.
- Descobrir les idees principals del missatge i sap reaccionar al missatge i parlar quan acaba.

Un llenguatge és un mitjà d'expressió i comunicació que és propi de la facultat humana. Ja què el llenguatge s'organitza a diferents nivells (discurs, oració, morfema, sintagma i fonema) i també pot tenir creativitat. Podem dir que el llenguatge és alguna cosa més que un instrument de comunicació. Però encara que el llenguatge és molt important, hem de saber donar la importància també escoltar tant com altres capacitats igual d'importants.

0 comentarios:

Publicar un comentario

 
Copyright 2009 Diari d'una mestra. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemesfree